اختلاف حزبی و شیوه‌ی آب خوردن

تعدد قومیتی یکی از شاخص‌ترین مشخصه‌های لبنان است. خاطرم هست در همین روستای سحمر اگر از مسجد امل اعلامیه‌ یا چیز دیگری پخش می‌کردند پنجره‌های خانه‌های حزب‌اللهی‌ها بسته می‌شد. البته چند سالی‌ است امل و حزب‌الله رفیق شده اند و عکس نبیه بری و سید حسن را در خانه‌های شیعه کنار هم می‌بینیم؛ که این یکی از دلایل قدرت گرفتن شیعه‌های لبنان است.

این حد اختلاف بین دو حزب هم آیین را که ببینی باید دستت بیاید اختلاف با سایر حزب‌ها و مذاهب را. لبنانی‌ها با وجود همه‌ی این اختلاف‌ها و درگیری‌ها خوب یاد گرفته‌اند چگونه کنار هم‌ زندگی کنند.

جالب‌ است بدانی لبنانی‌ها برای آب خوردن از لیوان استفاده نمی‌کنند؛ ظرفی دارند برای آب خوردن به اسم اناء. اناء ظرفی‌ است شبیه گلاب‌پاش خودمان ولی بزرگ‌تر. یک جام بلوری با یک آب‌ریز باریک. برای آب خوردن همین جام را می‌گیرند بالای سرشان و از لوله‌ی باریک آب‌ریز آب می‌ریزند توی دهانشان. این‌کار را می‌کنند تا ظرف با لب و دهانشان تماس نداشته باشد. وقتی ازشان می‌پرسیدیم چرا این‌جور آب می‌خورید؛ ربطش می‌داند به همان مسئله‌ی اختلاف قومیتی و این‌که نمی‌توانیم از لیوانی که فلان حزبی ازش آب خورده است آب بخوریم.

البته شاید سنت آب‌ خوردن ربط آن‌چنانی به اختلاف قومیتی نداشته باشد اما لا اقل جوان‌تر هاشان این‌طور فکر می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر